PERTTI

REHTORI, ELÄKKEELLÄ

FILOSOFIAN MAISTERI

Pertti ruohonleikkaus.jpg

Muutama kannustava  henkilö on saanut minut uskomaan, että minulla voi olla vielä annettavaa Parkanon hyväksi.  Niinpä lupauduin mukaan kuntavaaliehdokkaaksi ja jos kannustajia äänten muodossa löytyy, ties mihin vielä innostun. Virtaa on vielä, kuin vanhassa akussa, pitää vain ladata useammin kuin nuorena ja käyttää harkitummin.

Tulimme vaimoni Inarin kanssa Parkanoon opettajiksi vuonna 1980. Lapsemme Marja ja Matti syntyivät vuosina 1980 ja 1982.

Toimin aluksi Parkanon lukion matemaattisten  aineiden opettajana. Vuonna 1989 perustettiin  lukioon aikuislinja (myöhemmin  Pirkanmaan aikuislukio), jonka kehittämisestä tuli työni keskipiste. Vuonna 1996 siirryin aikuislukion ja Ylä-Satakunnan musiikkiopiston mukana kuntayhtymään (LPKKY). Muodostimme yhtymän yleissivistävän yksikön, johon myös Parkanon kansalaisopisto myöhemmin liittyi. Toimin yksikössä apulaisrehtorina ja vuodesta 2008 rehtorina.  Vuonna 2014 yhtymä liittyi osaksi SASKY- koulutuskuntayhtymää, jonka johtoryhmässä toimin.

Kohokohtia olivat mm. Aikuislukion Suomen Laatukilpailun voitto vuodelta 2003. Silloin syntyi etäopetuksen Parkanon malli, jonka tuloksena aikuislukio levittäytyi laajalle lähikuntiin. Samana vuonna tulin nimetyksi Parkanon vuoden seuratyöntekijäksi.

Muutakin toimintaa on ollut vuosien varrella. Parkanon opettajien ammattiyhdistyksen puheenjohtajana toimin pariin otteeseen 1980- ja 90-luvuilla. Ikaalisten Golfin puheenjohtajana toimin 21 vuotta vuosina 1992-2012. Pelillistä menestystäkin golfissa on tullut, kohokohtina pääsy  Suomen seniorien EM-joukkueeseen vuosina 2012 ja 2014.

Vuonna 2014 sain tasavallan presidentin myöntämänä Suomen Leijonan ritarikunnan  ansioristin. Siitä kiitokset kaikille niille tahoille, jotka ovat minua elämässä ja urallani kannustaneet eteenpäin.

Jäin eläkkeelle vuonna 2016. Yhteydenpito lähisukulaisiin vaimoni kanssa on jokapäiväistä. Molempien äidit, 2 aikuista lastamme  ja 3 lastenlasta ovat tärkeitä.  Matkailu on mieleistä, mutta on nyt korona-aikana suuntautunut lähinnä kesämökille.

Korona-aikana kotona viihtyminen on tärkeää ja liikunta lähinnä kävellen on  päivittäisenä tavoitteena. Vuonna 2020 tuli kävelykilometrejä ennätykselliset 1650 km, joista suurin osa golfkentillä.

Parkanon Rotaryklubin jäsen olen ollut vuodesta 1982 ja jonka presidenttinä olen jälleen kuluvalla kaudella. Antoisin tehtävä ollut hoitaa klubin nuorisovaihtoa useaan otteeseen vuosikymmenien aikana. Nuorekkaiden miesten kuoro on ollut ohjelmassa vuodesta 2012 lähtien.

Sukuseuran puheenjohtajana on menossa kuudes vuosi ja tässä yhteydessä olen perehtynyt dna-sukututkimukseen. Olen Reserviupseeriliiton jäsen ja sotilasarvoni on luutnantti. Uuttakin on tullut  ohjelmaan. Lähdimme vaimoni kanssa viime syksynä mukaan Parkanossa aloitetun  seniorien digiparkki-opastajaryhmään.

Politiikkaa olen seurannut lähinnä “katsojana”, mutta olen myös osallistut vaaleihin toimitsijana. Jo 1980-luvulla vuosina 1984 ja 1988 testasimme lukion atk-ryhmän kanssa kunnallisvaalien tuloslaskentaa yhteistyössä kaupungin kanssa. Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa toimin vaalitoimikunnan varapuheenjohtajana.