HEIKKI

HT TILINTARKASTAJA
EKONOMI

Heikki Mettomäki kuva 2.JPG

Parkanon Kokoomus ry:n aktiiviset ehdokashankkijat ovat onnistuneet keräämään tasokkaan joukon ehdokkaita kunnallisvaaleihin keväälle 2021.  Ehdolla ovat kaikki nykyiset puolueen valtuutetut ja mittava joukko mm. ammattijakaumaltaan uusia eri  ikäisiä ihmisiä.  Totesin tämän ehdokasryhmän niin kiinnostavaksi, että päätin lähteä mukaan tähän mielenkiintoiseen joukkoon. Kahdet edelliset kunnallisvaalit on tullut jätetyksi väliin.  Olen helpottanut työkiireitäni ja siten nyt vapautuu aikaa esim. yhteisten asioiden hoitamiseen. Tietysti on realistisesti todettava, että parkanolaiset äänestäjät päättävät, ketkä asioitamme hoitavat seuraavat neljä vuotta.

Olen syntynyt Parkanossa ja käynyt täällä kouluni ylioppilaaksi saakka. Ylioppilaaksi pääsyn jälkeen pyrin Turun kauppakorkeakouluun, jossa suoritin ekonomintutkinnon. Seuraavaksi oli vuorossa varusmiespalvelus Säkylän Huovinrinteellä ja reserviupseerikoulu Haminassa. Sotilasarvoltani olen yliluutnantti. Olen suorittanut myös tilintarkastajatutkinnon, josta voin sanoa, että se oli vaativin tentti, johon olen elämäni varrella osallistunut. Ikää on kertynyt 71 vuotta.

Perheeseen kuuluu vaimo ja kolme aikuista poikaa. Lapsenlapsia on kertynyt viisi.

Työuraani sisältyy toiminta kauppaoppilaitoksen opettajana, taloushallinnon tehtävät teollisuudessa, pitkähkö (32 vuoden) jakso pankkialalla.  Päätoimisena tilintarkastajana olen toiminut viimeiset 12 vuotta. Oman yritystoiminnan ja pitkän pankkiuran aikana olen nähnyt yritystoiminnan ja yrittäjän ilot ja ongelmat.

Harrastustoiminnalle ei ole työn rinnalla jäänyt paljoa aikaa. Mahdollisuuksien mukaan on vaimon kanssa käyty sauvakävelyllä, myös Parkanon kaupungin järjestämä tasapainojumppa ja kuntosaliharjoittelu kuuluivat ohjelmaan ennen koronaepidemiaa.

Historiaani kuuluu aktiivinen aika yleisurheilijana.  Saavutuksia ovat mm. kaksi nuorten Suomen mestaruutta sadan metrin juoksussa, maaotteluedustuksia, Satakunnan piirin mestaruuksia, edustuksia Satakunnan piirin joukkueessa eri piiriotteluissa,  Puolustusvoimain mestaruus pikaviestissä, Turun korkeakoulujen sadan metrin juoksun mestaruuksia  ym.

Toimin Parkanon Urheilijat ry:n puheenjohtajana v 1996-2001, jolloin mm. toteutettiin seuran omistaman Käenkoski -keskuksen tilojen laajennus ja saneeraus, kustannus n. 0,8 m€ ja hankittiin lisämaata runsas hehtaari Käenkosken pysäköintialueeksi yms. tarkoituksiin.

Tärkeä harrastus on ollut toiminta sotainvalidijärjestössä. Parkanon Seudun Sotainvalidit ry:n puheenjohtajana olin yli kymmenen vuotta osaston lopettamiseen saakka, vuoteen 2018. Olen edelleen Sotainvalidien Satakunnan Piiri ry:n hallituksen jäsen. Sotainvalideille, sotaveteraaneille puolisoineen ja henkensä sodissa menettäneille saamme olla kiitollisia, että olemme saaneet elää myös sotien jälkeen suhteellisen vapaassa maassa.

Muutama tavoite valtuustokaudelle:

• Tavoitteena on pitää kiinni lapsista ja nuorista siten, että he eivät syrjäydy. Mahdollisiin ongelmiin tartutaan välittömästi.

• Yhteydenpidosta  ikääntyneisiin ja yksineläviin ihmisiin tulee huolehtia varsinkin, jos koronaepidemia edelleen pitkittyy.

• Taloudellisuus, palvelujen tehokas tuottaminen ja vastuullinen taloudenpito tulee olla keskeisiä tavoitteita.

• Ympäristöä ja erityisesti vesistöjemme kuntoa on parannettava mahdollisimman nopeasti.

• Keskeisenä tavoitteena pidän, että luottamushenkilöt yhdessä kaupungin henkilöstön kanssa ajavat laivaa samaan suuntaan.

Miksi kokoomus?

”Kokoomuksen ajattelun ytimessä on vapaa ja vastuuta kantava ihminen. Luomme edellytyksiä ihmisille olla parhaimmillaan ja elää omannäköistään elämää jokaisen yksilöllisistä lähtökohdista.”