JUHA

TUOMINEN

YRITTÄJÄ, HALLITUKSEN PUH. JOHT

KAUPPATIETEEN MAISTERI

• Kiinteistöjen arvo elinvoiman mittariksi. Asunnon hankinta Parkanosta ei saa olla taloudellinen riski. Miksi rakentaa Parkanoon, jos siinä vääjäämättä menettää rahansa? Tämä kysymys on nostettava elinvoiman kärkikysymykseksi. Lue lisää Artikkeli | Ylä-Satakunta (ylasatakunta.fi)

• Elinkeinorakenteen laajentaminen. Asiantuntijatyöstä uusi Mekes. Maailma muuttuu ja niin myös työ ja sen tekeminen. Tieto ohjaa maailmaa ja synnyttää verotuloja. Myös muualla kuin yliopistopaikkakunnilla on mahdollisuus hyödyntää asiantuntijatyön mahdollisuuksia. Lue lisää Artikkeli | Ylä-Satakunta (ylasatakunta.fi).

• Veroa ei ole enää varaa nostaa. Kustannukset tulee pitää kurissa tuottamalla palvelut älykkäästi. Tämä tarkoittaa uusien digitaalisten innovaatioiden hyödyntämistä, palveluiden uudelleen muotoilua ja sitä, että päätökset palveluiden tuottamisesta tehdään kunnan ja kuntalaisten hyöty edellä. Palveluiden tuottamisessa pitää jatkossakin tehdä yhteistyötä yksityisen sektorin kanssa.

• Keskustelukulttuuri kuntoon. Kuntapäätöksenteko on puhumista. Asioita ei ajeta olemalla hiljaa tai lyttäämällä muiden mielipiteet. Tulevan valtuuston tulee edistää rakentavaa keskustelukulttuuria ja toisten mielipiteiden kunnioittamista.

• Realismi. Se voidaan tehdä mihin on varaa. Verotulot tulevat työstä ja tähän tarvitaan yrityksiä ja työpaikkoja.

• Opetus ja sivistys. Suomessa ja Parkanossa on hyvä asua ja elää. Tämä on vuosikymmenten työn tulosta, joka pohjautuu koulutukseen ja sivistykseen. Koulutuksella ja varhaiskasvatuksella on keskeinen merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnissa. Meillä on ammattilaisia hoitamassa tätä tehtävää. Valtuuston tehtävä ei siis ole puuttua itse opetukseen vaan varata siihen riittävät resurssit. Suutari siis pysyköön lestissään.

• Maaseutu on POP. Elinvoimaiset kunnat auttavat maaseutua pysymään elävänä. Maaseutukin muuttuu, mutta se ei häviä. Ei jäädä menneisyyteen vaan rakennetaan yhdessä tulevaisuuden maaseutua.

•

Omat juureni ovat syvällä Parkanon Kuivasjärvellä, jossa tuli kasvettua turvallisessa ympäristössä, saatua kipinä urheiluun ja sivistyttyä Vatajan ala-asteella. Työntekoon opeteltiin jo nuorena (tästä olen vanhemmilleni ikuisesti kiitollinen, vaikka ehkä silloin en ollut aina samaa mieltä). Myös kipinä yrittäjyyteen on lähtenyt kotoa kuin myöskin se, että kouluja pitää käydä.

Ensimmäinen yliopisto armeijan ja lukion jälkeen oli Rauman opettajakoulutuslaitos (OKL), joka kuitenkin vaihtui yrittäjyyteen jo vuonna 1998. Myöhemmin opiskelin kauppatieteen maisteriksi Tampereen Yliopistosta pääaineena yritysjuridiikka (Lakiekonomi). Suoritin myös KHT- tilintarkastajalta vaadittavat opinnot.

Yrittämien alkoi myynnin ja markkinoinnin parissa. Vuonna 2000 aloitin vartiointialan yrittäjänä. Parhaimmillaan Satavartio Oy työllisti 35 työntekijää. Pääosin olen aina ollut yrittäjä, pois lukien kolmen vuoden ajanjakso Kehitys-Parkki Oy:n toimitusjohtajana.

Vuodesta 2015 olen taas toiminut yrittäjä ja tällä hetkellä veljeni kanssa pyöritämme Suomen Lakitilitoimisto Oy:tä 22 asiantuntijan voimin Parkanossa ja laajemmin Pirkanmaalla. Olen myös usean yrityksen hallituksen jäsen sekä suorittanut HHJ- tutkinnon.

​Paras asia elämässäni ovat 12- ja 14- vuotiaat pojat, joista vanhempi on opettanut minulle, että toisinaan epäreiluista ja osin kohtuuttomistakin vaikeuksista huolimatta, asioita voi aina katsoa positiivisesti. Urheilu ja erityisesti karate on kuulunut elämääni aivan lapsesta saakka. Karatea olen harrastanut kohta 32 - vuotta. Tällä hetkellä toimin Parkanon kamppailuseura ry:n puheenjohtajana ja valmentajana.

Vaaleissa olen nyt mukana toista kertaa. Tämän valtuustokauden olen toiminut kaupunginvaltuutettuna sekä Parkanon kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtajana sekä Kolmostien Terveys Oy:n hallituksessa. Olen toiminut myös Parkanon yrittäjät ry:n puheenjohtajana kaksi vuotta. Molempina näinä vuosina Parkano valittiin mitalisijoille Pirkanmaan elinvoimakuntakilpailussa.

Työstäni on paljon hyötyä kaupungin luottamustehtävissä. Toimin mm. kuntien ja kuntayhtiöiden neuvonantajan laki- ja talousasioissa. Olen myös kouluttanut kymmeniä kuntia ja kuntayhtiöiden hallituksia sopimusoikeudesta, yhtiöoikeudesta sekä taloudesta aina Posiolta ja Pudasjärveltä Naantaliin saakka.

• Juha Facebookissa

KLIKKAA JUHAN FACEBOOK SIVUILLE